Sven Egil Omdals uredelige oppførsel

3. mars 2016 utvekslet jeg e-post med den profilerte norske journalisten Sven Egil Omdal. Da fikk jeg oppgitt en norsk adresse som et papireksemplar av min bok Vitne til vanvidd umiddelbart ble sendt til. 22. august 2016 var skolene begynt på igjen etter sommeren. Jeg sendte da følgende e-post til Omdal:

“Hei igjen. Det nærmer seg nå et halvt år, inklusive hele sommerferien, siden et anmeldereksemplar av min bok Vitne til vanvidd ble sendt til din oppgitte postadresse. Jeg har ikke hørt noe mer. Har du mottatt boka? Hvis ja, vil den bli anmeldt? Vennlig hilsen Peder Jensen.”

Jeg fikk raskt svar fra Omdal: “Hei, Ja, boken er mottatt og vurdert. Vi kommer ikke til å anmelde den.”

Jeg sendte e-post tilbake samme dag:

“En av de mest forhåndsomtalte bøkene i Norge på mange år, som omhandler den største nyhetssaken i landet etter andre verdenskrig, vil altså ikke bli anmeldt av dere. Hvem er ‘vi’ her? Er det bare Stavanger Aftenblad, eller også andre aviser?

Det ville være rimelig å høre en konkret begrunnelse fra deg på hvorfor min bok ikke skal anmeldes. Du synes tydeligvis at jeg er relevant, ettersom du anmeldte Simen Sætres dårlige bok om meg. Du omtalte meg da som ‘fascist.‘ Du har sammenlignet meg med nazister og offentlig antydet at jeg har et ansvar for 77 mord.

Hvis du mener det finnes faktafeil angående navn, datoer eller sitater i teksten vil jeg gjerne vite dette. Da vil dette bli korrigert innen andre opplag av min bok kommer ut. Jeg må i så fall vite konkret hvilke feil det er snakk om, og på hvilken side de står.

Hilsen Peder Jensen.”

Denne gang fikk jeg ikke noe svar fra Omdal.

Sven Egil Omdal har kritisert meg personlig med meget alvorlige beskyldninger en rekke ganger. Han skrev blant annet om meg i desember 2012 at jeg tilhører “Europas bukett av høyreekstremister, fascister, nynazister og voldsfantaster” som “bør ha vår uforbeholdne oppmerksomhet.” I så fall er det underlig at han ikke har en eneste kommentar til ei bok på flere hundre sider der jeg går nærmere inn på mine synspunkter. Ei bok som han har mottatt gratis.

Omdal har tidligere hevdet at jeg har “forsøkt å flykte fra ansvaret, landet og oppmerksomheten” etter 22. juli 2011. Han bruker ordet “ansvarlig” flere ganger om meg i forbindelse med Breiviks massemord. Jeg konfronterte ham direkte på Twitter om hva han mente med “ansvar” for 77 mord. Han svarte ikke.

Jeg stakk ellers ikke av. Faktisk gikk jeg sommeren 2011, på tross av at jeg ikke hadde gjort noe kriminelt og ble utsatt for ganske kraftig demonisering, rett inn i løvens hule og meldte meg frivillig for norske politimyndigheter ikke mindre enn to ganger. Dette på et tidspunkt da verken politi eller presse ante hvem jeg var.

Hvis dette er nivået de etablerte massemediene selv legger seg på, med hvilken rett kan de da kritisere debattene på uavhengige nettsider for å være usaklige, personfokuserte eller hatefulle?

Omdal har antydet at jeg kan være en moderne versjon av Alfred Rosenberg. Rosenberg var en fremtredende nazistisk ideolog som påvirket Adolf Hitlers tankegang. Han ble stilt for retten i Nürnberg og hengt. Det ville vært fint om Omdal i det minste kan få grunnleggende fakta korrekt, før han sammenligner en nålevende person med representanter for et folkemorderisk regime som ble dømt til døden og hengt for forbrytelser mot menneskeheten.

Omdal har publisert flere negative tekster om meg med basale faktafeil. Han har for eksempel hevdet i avisen Stavanger Aftenblad at jeg ville avvikle Fjordman-bloggen etter angrepene i 2011. I realiteten hadde min Fjordman-blogg ikke vært aktiv siden 2005, mange år tidligere. Dette kan hvem som helst hurtig finne ut av på internett. Det er slurvete å ikke få så enkle fakta korrekt.

Sven Egil Omdal har hatt ledende posisjoner i Norsk Journalistlag og Pressens Faglige Utvalg. Det er et alvorlig sykdomstegn for mediene at en så uredelig person som Omdal nyter respekt i norsk presse.

http://www.aftenbladet.no/meninger/fripenn/Masken-revet-av-Fjordman-3085838.html

http://www.aftenbladet.no/meninger/Oss-torturister-imellom-3169997.html

http://www.aftenbladet.no/meninger/fripenn/Den-vennlige-fascisten-3160131.html

Leave a Reply

