VG mener: Demokratiet vårt tåler ikke Fjordman

I juni 2013 ble det kjent at jeg skulle få bokstipend fra organisasjonen Fritt Ord for Vitne til vanvidd, min bok om 22. juli. Fritt Ord har tildelt millioner av kroner i støtte til ulike bøker, filmer, seminarer og kunstprosjekter knyttet til 22. juli-angrepene. Ingen av de andre tilskuddene skapte de massive reaksjonene mitt bokstipend utløste. Sommeren 2013 ble jeg i løpet av noen uker i større etablerte medier sammenlignet med Adolf Hitler, Heinrich Himmler, Adolf Eichmann, Vidkun Quisling og flere dømte mordere. Samtidig indikerte den forutsigbart uredelige skribenten Øyvind Strømmen at mediene er for snille med meg.

Avisen Verdens Gang (VG) var blant de store massemediene som i 2013 kjørte en hel serie med artikler og kronikker om min bok og bokstipendet. Ikke bare en eller to, men ganske mange sider. Blant annet omfattet dette en diskusjon over flere kronikker mellom AUF-leder Eskil Pedersen og skribent Espen Ottosen. Professor Kjetil Jakobsen fulgte opp med en lang kronikk spesifikt om min person. Han sammenlignet meg der med den nazistiske folkemorderen Heinrich Himmler og hevdet at jeg representerer en «modernisert nazisme.» Avisen publiserte også en kronikk om min bok av daværende kulturminister Hadia Tajik. Hun er nå nestleder av Arbeiderpartiet, Norges største politiske parti. Tajik hevder at jihadister fra Den islamske staten (IS) ikke er inspirert av Koranen. Derimot antyder hun at jeg skyver muslimer inn i armene på terroristene i IS.

18. juni 2013 publiserte VG en lederartikkel under tittelen “VG mener: Demokratiet vårt tåler Fjordman.” Lederen var usignert, men sjefredaktør var Torry Pedersen og politisk redaktør var Hanne Skartveit. Avisen hevdet at jeg ikke deler de grunnleggende verdiene til vestlig sivilisasjon. Det er uklart hvorfor det skal være en grunnleggende vestlig verdi å være positivt innstilt til islam og storstilt muslimsk innvandring. I praksis fremstilte avisen meg ved navn og bilde som en farlig samfunnsfiende. Likevel kom de ut til fordel for Fritt Ords stipend til min bok: “Vårt viktigste argument for å støtte pengetildelingen fra Fritt Ord, er at den illustrerer styrken i det norske demokratiet. En mann som åpenbart forakter vårt samfunn og våre verdier, søker om penger for å få mulighet til å fortsette å rakke ned på dette samfunnet. De pengene får han, fordi vi som storsamfunn er trygge på at vi kan møte hatretorikken i åpent lende. Demokratiet vårt tåler Fjordman, nettopp fordi vi har styrke til å slå tilbake hatretorikk og menneskefiendtlige holdninger. Med ord som våpen.”

Da dette ble skrevet var min bok ikke fullført. Det var dessuten kjent at jeg ikke lenger bor i Norge. Så det denne lederen i VG sa er at det norske demokratiet er sterkt nok til å tåle ei bok som ennå ikke er publisert, skrevet av en ikke-kriminell enkeltperson som ikke bor i Norge. Det er sikkert en god ting.

I ettertid virker det som om VG har bestemt at det norske demokratiet likevel ikke er sterkt nok til å tåle min bok. Avisen har nemlig hittil ikke omtalt med ett eneste ord at boka er utkommet. Vitne til vanvidd ble forsinket av flere grunner. Det var ei vanskelig bok for meg å skrive. Den viktigste årsaken til forsinkelsen er derimot at jeg på tross av enorm forhåndsomtale hadde store problemer med å finne et forlag som ville gi den ut. Ettersom norske forlag ikke ville publisere den gikk jeg til et lite dansk forlag. Boka kom til slutt ut i midten av desember 2015. Jeg sendte da umiddelbart elektroniske eksemplarer som e-bok til flere norske medier. Blant disse var VG. VGs redaksjon har bekreftet at de mottok dette eksemplaret. I februar 2016 ga jeg også ei papirbok av Vitne til vanvidd til VG. Avisens redaksjon har nok en gang bekreftet at de mottok denne.

Likevel viser kalenderen nå straks april. Min bok ble altså publisert vinteren 2015. Når vi er kommet frem til april 2016 har VG fremdeles ikke nevnt med ett eneste ord at min bok i det hele tatt eksisterer. Dette må ansees som meget påfallende. Det er sant at aviser ikke har kapasitet til å anmelde alle bøker som kommer ut. Her snakker vi imidlertid om ei av de mest forhåndsomtalte bøkene i Norge på mange år. Den skapte absurd mye debatt i 2013 og ble debattert på regjeringsnivå før den var ferdig skrevet. Fritt Ord regner mitt bokstipend som den kanskje mest kontroversielle tildelingen i organisasjonens historie. VG var blant mediene som bidro mest til denne diskusjonen. Avisen har de siste fem årene publisert veldig mange artikler som omhandler meg. I jula 2011 regelrett løy de offentlig om innholdet i min politiforklaring.

Likevel har altså VG så langt ikke omtalt min bok med en eneste setning etter at den ble publisert. De er slett ikke de eneste norske mediene som opptrer på denne måten. Man kan ellers nevne Norges desidert største medieorganisasjon, NRK. De har også omtalt meg sterkt negativt i mange år.

I juni 2013 publiserte politikeren Snorre Valen et innlegg hos statskanalen NRK som påstod at jeg “inspirerte” Anders Behring Breiviks terror. Han hevdet at Fritt Ords stipend til min bok var en “hån mot alle de drepte og skadde” fra angrepene den 22. juli. Det er vanskelig å lese dette som noe annet enn en påstand om at jeg er personlig medansvarlig for 77 mord. Parlamentariker Valen skrev dette mens hans satt i sentralstyret til Sosialistisk Venstreparti (SV). De var da en del av regjeringskoalisjonen til statsminister Jens Stoltenberg. Aktivister på venstresiden liker å fremstille seg som opponenter mot makten, men i dette tilfellet var det Valen som representerte makten. Han uttalte dette i en valgkamp der han trengte oppmerksomhet. Valen klarte å beholde sin godt betalte posisjon i Stortinget for 2013-2017 med minst mulig margin. Ironisk nok støtter Valen og hans parti dialog med Taliban, svært brutale jihadister som har utført mange dødelige terrorangrep.

På tross av at han har publisert muligens injurierende påstander om meg som kanskje burde ha fått et juridisk etterspill har jeg gitt min bok Vitne til vanvidd til Snorre Valen. Jeg gikk selv opp til Stortinget for å donere ett eksemplar til ham, og ett til Hadia Tajik. Valen er en av flere personer som bør anse seg som heldig at han slapp unna et injuriesøksmål over påstander fremsatt om meg offentlig. Han har vært elskverdig nok til å hevde i landet største medieorganisasjon at jeg «inspirerte» 77 mord jeg ikke var involvert i, begått av en mentalt forstyrret mann jeg aldri har møtt. Da bør Valen nå være tøff nok til å si nøyaktig hvilke deler av min bok som er en «hån» mot alle de etterlatte etter massemordet. Det samme bør NRK, som publiserte disse påstandene.

Leave a Reply

