Kommentar om kilder

Jeg ønsker å spille med åpne kort overfor min lesere. Etter at første opplag av min bok Vitne til vanvidd ble publisert oppdaget jeg en feil med nummeret på et vesentlig antall kilder i boka. Jeg vil understreke at det ikke skal være noen faktiske feil i selve teksten. Hittil har jeg ikke hørt om noen som har funnet faktafeil i min bok, men jeg skal selvsagt korrigere disse i fremtidige utgaver dersom de finnes. Alle kildehenvisninger som sluttnoter skal være innholdsmessig korrekte.

Dessverre er derimot nummeret på en del av kildene blitt tallmessig forskjøvet under publisering. Jeg er ikke sikker på hvordan dette har skjedd, men det må skyldes en banal datafeil etter at jeg hadde sendt fra meg manuskriptet som et vanlig Word-dokument. Jeg hadde sjekket kildene meget grundig.

Kort fortalt skal alle kilder være korrekte i forordet og del 1, til og med kilde 337. Så oppstår det plutselig en feil i del 2, 3 og 4 hvor kildene blir forskjøvet. Etter kilde 337 følger kilde 286. I disse delene skal man legge til 52 for å finne korrekt nummer på kildene bak i boka. Sluttnotene står i korrekt rekkefølge bak i boka, men de har fått feil nummer i teksten i del 2, 3 og 4. Hvis det står for eksempel kilde 600 skal man legge til 52. Korrekt referanse finnes da på sluttnote 652.

Jeg har gjort forlaget oppmerksomme på feilen. Den skal rettes opp så hurtig som mulig i e-bok, og i neste opplag av papirboka. Jeg har som en service til mine lesere publisert absolutt alle mine nesten ett tusen kilder til Vitne til vanvidd på internett.

2 thoughts on “Kommentar om kilder

    1. Det famøse sitatet av professor Thomas Hylland Eriksen om å dekonstruere majoriteten er blitt fjernet fra universitetets nettside etter at Anders Behring Breivik siterte THE på dette.

      Like

Leave a Reply

